منظور: زمان واریز مرحله دوم کالابرگ قطعی نشده است

به گزارش اجاره، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در مورد زمانبندی اجرای مرحله دوم کالابرگ هنوز زمان دقیق قطعی نشده و بمحض قطعی شدن، اطلاع رسانی می شود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، داوود منظور امروز در نشست خبری مشترک با اعضای دولت سیزدهم با اشاره به اینکه رشد درآمدهای پایدار مانند مالیات، گمرک و… از ۴۵ درصد در سال ۹۹ به ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است، اظهار نمود: دولت سیزدهم در طول سه سال قبل توانست در بودجه مصوب و اجرای بودجه، اتکای خود به منابع پایدار را افزایش دهد که رصد مودیان مالیاتی و درآمدهای گمرکی مبین این مورد است. سهم مالیات در بودجه در سال ۹۹ حدود ۶۹ درصد بود که در ۱۴۰۳ به ۷۶ درصد افزایش یافت؛ در واقع وصول مالیات بیشتر از تورم بوده است.
وی افزود: افزایش سهم منابع پایدار، به مفهوم کاهش سهم نفت و رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی است. در سال ۹۶ تا سال ۹۹ (به جز سال ۹۹ که تقریبا صادرات نفت متوقف شد) در سال ۹۶ سهم نفت ۳۳ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد است و در دولت سیزدهم این سهم به ۲۳ درصد رسیده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: بودجه عمرانی در سه سال قبل رشد حدود چهار برابری داشته است؛ در سه سال قبل خاتمه دادن به طرح های نیمه کاره بعنوان اولویت جدی دنبال شد و حدود ۱۱۰۰ طرح عمرانی پارسال به بهره برداری رسید.
وی افزود: در توزیع بودجه، بودجه های فرهنگی افزایش قائل توجهی داشته است. بودجه فرهنگی امسال بالغ بر ۳۶ همت افزوده شده است. بودجه سلامت به صورت خاص افزایش قابل توجه پیدا کرده است. سال قبل ۳۲۰ همت تخصیص اعتبارات بوده ایم. همینطور سال جاری افزایش تعرفه های بخش درمان حدود ۳۵ درصد بوده در حالیکه در سالهای گذشته در بهترین حالت حدود ۲۵ درصد بوده است.
کاهش نرخ تورم در ماه های اخیر
رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه های اخیر اظهار داشت: نرخ تورم نقطه به نقطه به آستانه ۳۰ درصد و کمتر از آن درحال نزدیک شدن است.
به گفته منظور اوراق مالی دولت یک ابزار مناسبی است که می خواهند دارایی های خویش را مولدسازی و از محل دارایی های نقدی خود کسب سود کنند.
بار مالی قانون رتبه بندی معلمین سالانه ۴۵ همت
منظور در ادامه اظهار داشت: قانون رتبه بندی معلمین یکی از اقدامات شجاعانه دولت بود که از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و بالغ بر ۴۵ همت بار مالی اجرایی سالانه این قانون بوده است. قانون پایانه های فروشگاهی در دولت قبل دو سال بدون اقدام رها شده بود، در حالیکه دولت سیزدهم اجرای این قانون را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده هم از دیگر قوانینی بود که دولت از همان ابتدا قانون را اجرا کرد. قانون جهش مسکن، قانون تولید دانش بنیان و سایر قوانینی که دولت سیزدهم کمر به اجرای آنها بست.
وی افزود: قانون پنج ساله هفتم از دیگر اقدامات دولت بود که در دستور کار قرار گرفت: رویکرد این قانون حل ناترازی های عمده کشور است که بعنوان ابرچالش های اقتصاد ایران از آن یاد می شود. ناترازی در منابع آب، انرژی، صندوق های بازنشستگی و …. مواردی هستند که به صورت تحولی با جزئیات و ابتکارات جدید پیشبینی شده است مه بتوانیم به سمت رفع ناترازی ها در کشور قدم برداریم.
زمان پرداخت مرحله دوم کالابرگ مشخص نشده است
معاون رئیس جمهور در مورد وضعیت پرداخت کالابرگ اظهار نمود: کالابرگ را دولت به صورت مرحله به مرحله تصویب و اجرا می کند؛ امسال مرحله اول در فروردین و اردیبهشت اجرا شد و برای نوبت بعد پیشنهاداتی به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده و عملاً وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه به دنبال این هستند که در مورد زمانبندی اجرای مرحله دوم با عنایت به تحقق منابع، پیشنهاد را به ستاد اقتصادی دولت ارائه نمایند که هنوز زمان دقیق مرحله دوم قطعی نشده و بمحض قطعی شدن، اطلاع رسانی می شود.
تخصیص ۲۶ همت اوراق مالی به حساب پیشرفت و عدالت
وی در رابطه با حساب پیشرفت و عدالت اظهار داشت: امسال باید ۳۱ همت از محل بودجه عمومی به این حساب تخصیص دهیم که با عنایت به این که تحقق منابع دولت در سه ماه اول سال پایین است مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی را به حساب پیشرفت و عدالت تخصیص دادیم که می خواهیم با کمک بازار سرمایه منابع این اوراق به منابع نقدی تبدیل گردد که بر مبنای آن توزیع اعتبارات بین دستگاههای مربوطه صورت خواهد گرفت.
آخرین وضعیت پرداخت طلب گندمکاران
منظور در مورد طلب گندمکاران خاطرنشان کرد: خرید گندم از نیمه فروردین شروع شده و به صورت تدریجی انجام می گیرد و دولت هم متناسب با خریدی که صورت می گیرد به تدریج تعهدات خویش را انجام می دهد؛ دولت تا امروز بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده و با عنایت به خریدهایی که در اینروزها انجام شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم میزان خریدی است که انجام گرفته و پرداخت آن در حال انجام می باشد.
هر ماه یک میلیون تومان علی الحساب به بازنشستگان پرداخت می شود
معاون رئیس جمهور در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار نمود: مبحث همسان سازی یا متناسب سازی در قانون برنامه هفتم عنوان شد که این قانون هم ابلاغ گردیده است؛ جزئیات در ارتباط با نحوه متناسب سازی در آن قانون پیشبینی شده به صورتی که افراد بازنشسته باید با افراد شاغل متناظر خود متناسب سازی شوند و ۹۰ درصد دریافتی افراد شاغل به افراد بازنشسته پرداخت گردد. منتهی این مسئله یک باره صورت نمی گیرد و این فاصله ای که مابین دریافتی فعلی و ۹۰ درصد فرد شاغل وجود دارد باید طی ۳ سال برطرف شود.
وی اظهار داشت: بنا شد تا وقتی که محاسبات انجام و احکام متناسب سازی صادر شود هر ماه یک میلیون تومان علی الحساب به بازنشستگان پرداخت گردد.

منبع: