بررسی مواضع کاندیداها در حوزه اقتصاد؛ پزشکیان: قائل به پیوستن به FATF هستم

اجاره: شب گذشته نخستین مناظره نامزدهای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام شد که هر دو نامزد مطالبی در مورد تعدادی از مسائل اقتصادی ارائه کردند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، شب گذشته نخستین مناظره نامزدهای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور کاندیداها؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با مبحث فرهنگی سیاسی برگزار شد که البته در این مناظره هر دو کاندیدا، مباحثی در حوزه اقتصاد مطرح نمودند که در ادامه به بخشی از این مطالب اشاره شده است.
نقش دانشگاه ها در زمینه اشتغال و ارزآوری
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از سخنان خود به مبحث اشتغال و رشد اقتصاد اشاره کرد؛ او اعتقاد دارد «اینکه کشور طی ۸ سال رشد منفی و صفر داشته باشد و متوسط رشد ۰.۷ باشد به معنای رکود و عدم اشتغال است. در حالیکه ما میلیونها دانشجو داریم که احتیاج به آینده شغلی دارد، رشد ۸ درصدی اقتصادی که خود به خود رخ نمی دهد. یکی از اولویت های ما اینست که برای این رشد باید مأموریت تعریف کنی و به دانشگاه بگویی شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش داری. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد. ازاین رو یکی از اولویت های ما اینست که برای این رشد باید مأموریت تعریف کنی و به دانشگاه بگویی شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش داری. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد.»
در برجام و FATF ما طلبکاریم
جلیلی در قسمت دیگری به مبحث در ارتباط با FATF و برجام اشاره نمود و اظهار داشت که «۷ میلیارد دلار روابط ما با یک کشور همسایه که مشکلی نداشتیم به ۲۰۰ میلیون دلار رسید. بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است. ما چه سهمی از این بازار داریم؟ شما با FATF توافق کرده اید و ۴۱ بند را امضا کردید. این طور نیست که همه کشورها همه این بندها را اجرا کنند ولی شما همه بندها را اجرا کردید ولی می گوید من این ها را قبول ندارم و بعد باید اقدام دیگری انجام دهید. بعد ملت خویش را متهم کرده و معطل نماییم و بگوییم واکسن می خریم. سخنگوی دولت روحانی گفت تا FATF اجرا نشود نمِی توانیم واکسن بخریم. نامه نوشتند اعضای دولت که اگر FATF اجرا نشود نمی توانیم حقوق بدهیم. خب هنوز داریم حقوق می دهیم.»
جلیلی تاکید دارد که «در برجام و FATF ما طلبکاریم. آژانس ۱۵ بار تأیید کرده است شما تعهدات خویش را اجرا کردید و طرف مقابل اجرا نکرده است. شما باید طلبکار باشید و اگر می گوئید برجام ادامه یابد باید اول تعهداتش را اجرا نماید. آن موقع نباید معطل او کنید و بگویید نمی توانم واکسن وارد کنم و رو به قبله شده ام. باید با قدرت فرصت های دیگر را پیدا کنید و اشتباه است فقط همین دو سه قدرت وجود دارند و اگر اخم کردند کار صورت نمی گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید شکست فاحش خورده ایم بعد می گوئیم که خودش نخواسته است. مگر ما نفت نمی فروشیم؟ مگر از بلینکن سوال نکردند چرا ایران ۲ میلیون نفت می فروشد؟»

مشابه دنیا نفت می فروشیم
او همینطور به وضعیت فروش نفت هم اشاره ای کرد و خطاب به پزشکیان ضمن بیان این که آمار فروش نفت دقیق مشخص است، اظهار داشت که «شما در مجلس هستید سال جاری قیمت نفت را چند گذاشته اید؟ دیوان محاسبات باید آنرا حساب کند و وزارت نفت باید پاسخگو باشد. قیمت نفت در دنیا متفاوت می باشد و امکان دارد ۸۰ دلار یا صد دلار است و ما مشابه دنیا می فروشیم، آمارش وجود دارد می توانید نگاه کنید. در زمان برجام بیشتر تخفیف داده می شد. باید با دقت عمل کرد و مسئله را درست شناخت. می گوید ایران ۲ میلیون نفت می فروشد بله ما معطل نماندیم که برجام کی درست می شود. ما هنوز ۲ میلیون نمی فرشیم اما آنها می گویند ۲ میلیون ایران می فروشد. خب چه کسی این نفت را می خرد؟ کسانی هستند.»
جلیلی در پاسخ به سوال پزشکیان در خصوص این که اگر نفت فروخته می شود چرا وضع مردم این گونه است؟ تصریح کرد که «احسنت. پس همه مسائل آن نیست و باید مسائل داخلی پرداخته شود. متعارف است که نفت ۲ تا ۴ درصد نفت پرتی دارد که می شود چند میلیارد دلار. -این پرتی ها- نزدیک سی میلیاد دلار می شود.»
هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود
نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تجارت خارجی هم اشاره ای کرد و اظهار داشت که «برنامه من مشخص است. در اقتصاد، بانکداری، کشاورزی و نقدینگی و … در این موارد ما باید به جمع بندی برسیم. باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید فرصت های جدید شناخته شود. برنامه من اینست که باید اولویت ها را شناخت. هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود. واردات پاکستان ۷۰ میلیارد است که باید حداقل ۱۶ میلیارد ما حضور داشته باشیم. باید از فرصت ترانزیت استفاده نماییم. باید حواس جمع شود. شما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی بندی، بلکه منافع ملت خویش را با قدرت دنبال می کنید، اما باید برنامه داشته باشید و نباید بگویید این برنامه ها را ولش کنید. اگر مطالعه و برنامه نداشته باشید حتما کشور عقب می ماند.»
قیمت بنزین افزایش نمی یابد
مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اشاره ای به مباحث مطرح شده در مورد گرانی بنزین، اظهار داشت که «یک خبری از ما پخش گردید که بنزین را گران می نماییم که ما گفتیم این کار را نمی نماییم ولی متأسفانه این رسانه ها این خبرها را پخش می کنند. قاطع عرض می کنم که بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.
خودروی ۲۰ هزار دلاری را ۱۰۰ هزار دلار می فروشیم
او در قسمت دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که «گفتیم خودمان می خواهیم تولید نماییم. چه بلایی با تولید ماشین سر مردم آورده ایم. بنزین را در صد کیلومتر، ۲۰ لیتر مصرف می کند بعد بگوییم بنزین را گران می نماییم. مگر می شود؟ اگر بازار را باز نماییم، قابلیت ایجاد می شود نه اینکه دور خود قفس درست نماییم و بگوییم هرچه تولید می نماییم باید استفاده کنید. ما داریم از چرخه تکنولوژی خارج می شویم. دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم از این چرخه نمی تواند بیرون برود. شدنی نیست که بگوییم همه کار را خودمان انجام می دهیم. قیمت ماشینی که ۲۰ هزار دلار است، می فروشیم ۱۰۰ هزار دلار که مردم که ۲۰۰ یا یا ۳۰۰ دلار حقوق می گیرند، خواب آنرا هم نمی بیینند. مردم چه گناهی کرده اند؟ مشکل ما در کشور اینست که ۹۹ درصد مدیران اصلاً نمی دانند قانون برنامه چیست، حتی خود وزیر هم اطلاع ندارد. وزیری که نمی داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه و دانشکده ای که نمی داند، چه چیزی را می خواهید از اینها سوال کنید؟ قدم اول اینست که ابلاغ که در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت این باشد که وظایف آن مسئول و مدیر مشخص شود، منابع و امکاناتش هم فراهم گردد و به او بگویند این وسط را هم باید انجام دهی، اگر مسؤول انجام نداد با او برخورد نماییم.»
او اعتقاد دارد که «ما بلدیم تا جایی که زنده بمانیم از ظرفیت خود بهره برده و اقتصاد مقاومتی را اجرا و مشکلات مردم را حل نماییم ولی از تمدن دور خواهیم بود. اگر تورم، ناترازی انرژی، سوخت های پرت شده و ناترازی بانکها را مدیریت نماییم بسیاری از مشکلات کسری بودجه را می توانیم حل نماییم ولی رشد نخواهیم کرد. بابت FATF و برجام چقدر ضرر می کنیم؟ شاید روزانه ۱۰ هزار میلیارد ضرر می نماییم. ۳۰ درصد ارزان می فروشیم و گران می خریم تازه جنس آشغال و بنجل به ما می دهند. یک عده هم کاسب تحریم هستند و تا دلشان می خواهد می خورند و ما هم بی خبریم چون شفاف نیست و بلا سر مردم می آید.»
نفت را چند می فروشیم؟
پزشکیان همینطور به نحوه فروش نفت اشاره ای کرد و با اشاره به اینکه ما به علت نداشتن تکنولوژی سرمایه نسل ها را به نابودی می بریم. ارزان می فروشیم، اظهار داشت که «قیمت را نمی گویند چون از راهی که دور می زنند، می روند. مسئله خیلی روشن است؛ همین هم اکنون به علت نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین استخراج می نماییم ۱۸ درصد است؛ در صورتی در دنیا این رقم ۴۰ الی ۴۸ درصد است؛ معنای این مورد آن است که ما درحال به نابودی بردن سرمایه نسل ها هستیم یعنی درصورتیکه هم اکنون ۱۰۰ میلیارد وجود دارد ما ۲۰۰ میلیارد را زیر خاک دفن می نماییم و ارزان هم می فروشیم.»
به گفته او «-از سویی دیگر- قیمت و میزان فروش نفت را هم اعلام نمی کنند؛ چونکه برای دور زدن تحریم ها نفت را دست کسی می دهند که می بینیم یک بار فردی پیدا می شود و ۳ میلیارد بشکه نفت را برده و پول ها را خورده است؛ مگر او خودسرانه می توانست یک کشتی نفت ببرد و ۳ هزار میلیارد پول را برنگرداند؟ خیلی از این پول ها در آن مسیر گم می شوند. از سوی دیگر بازارها را از دست داده ایم، بازاری برای فروش محصولات نفت و گاز خود نداریم و امروز در مملکتی که دومین گاز دنیا را دارد، زمستان ها گاز کارخانجات قطع می شود. اگر مشکل دولت ها هستند، خب زمان آقای رئیسی مشکل را برطرف می کردند اما این مشکل همچنان وجود دارد. ما باید بپذیریم که این ۱۵۰۰ تحریم زمانی است که نفت، بانک ملی، کشتیرانی و بیمه را تحریم می کنند و زمانی است که حسن، حسین و قاسم را تحریم می کنند؛ این هم یک عدد تحریم است آن هم یک عدد تحریم است؛ در زمان شهید رئیسی تعداد تحریم به ۲۵۰۰ رسید و تحریم هایی که فلج کننده هستند، بوجود آمده است. در مجلس هم وقتی مبحث برجام مطرح بود من از آقای دکتر سوال کردم و گفتم اگر برجام را قبول نکنیم راهی که در پیش داریم چیست؟»
وی افزود: بگویید که می خواهیم در این مملکت چه کار کنیم؟ حقیقت قضیه اینست که باید نقشه ای داشته باشیم که پس از ۱۵ سال بگوییم که اگر برجام را امضا نکردیم انقدر ضرر خواهیم کرد و انقدر هم منفعت خواهیم کرد. ما به علت سوءمدیریت و نبود مدیریت درحال ضرر زدن به سرمایه های مملکت هستیم و کسی پاسخگو نیست. اینکه چگونه باید گفتگو نماییم و حرف بزنیم خودش یک هنر است و قرار نیست که بلد نباشیم حرف بزنیم و هر زمانیکه حرف بزنیم آنها ما را محکوم کنند.

چرا چین پول ما را نمی دهد و هر جنسی که دلش خواست را به ما قالب می کند؟
پزشکیان در پاسخ به پرسش مجری در خصوص این که که در حالی که آمریکا سردار سلیمانی را به شهادت می رساند و می خواهد فروش نفت شما را به صفر برساند، چه فضایی برای گفتگو وجود دارد؟ خاطرنشان کرد که «موضوع شهید سلیمانی جداست؛ آمریکا او را به شهادت رساند به خاطر اینکه شهید سلیمانی در بحث هایی که در غزه سوریه وجود داشت موی دماغ آنها بود؛ این چه ربطی به دعوای پیش از این قضیه دارد؟ حرف من اینست که آمریکایی یا اروپایی ها چرا دیگر راحت به تاجران بازرگانان و دانشگاهیان مان ویزا نمی دهند؟ ما چه کار کردیم که دنیا با ما این گونه است؟ در همسایه ها، چرا ترکیه پول ما را نمی دهد و چرا چین پول ما را نمی دهد و هر جنسی که دلش خواست را به ما قالب می کند و همان قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی کند؟ FATF مانند فیفا است؛ اگر ما زیر بار حرف هایی که فیفا می زند، نرویم، ما را بازی نمی دهند؛ FATF هم به همین صورت است. حال امکان دارد ما ۱۰ جای دیگر بازی نماییم اما نخواهیم توانست در بازی های جهانی بازی نماییم.»
او اشاره نمود که «می گویند راه دیگری داریم، بگویند که اگر این کار را نکردند، می خواهند چه بلای دیگری سر مردم بیاورند؟ بگویند که ما به این صورت تحریم ها را دور می زنیم، چرا پول نفت هایی که با دور زدن تحریم ها به فروش رساندند بازنگشته است؟ در ابتدا باید در داخل همگرایی پیدا نماییم و پِرت هایی که در نفت و گاز و تورم های موجود وجود دارد و سو مدیریت هایی که وجود دارد را به صورت علمی برطرف نماییم و به دنیا ثابت نماییم که «ایستادن» را می توانیم. در عین حال برای عقب نماندن از قافله باید گفتگو نماییم و بر مبنای سه اصل که رهبری فرمودند یعنی عزت حکمت و مصلحت معامله کنیم؛ در معامله باید یک چیزی بگیریم و چیزی بدهیم و این که بگوییم ما نخواهیم داد و نخواهیم گرفت، اصلاً معامله ای شکل نخواهد گرفت چونکه گفتگو روش و علم دارد. این که ما حرفی بزنیم و طرف مقابل قبول نکند، هنر نیست بلکه ما باید معامله را جوش دهیم.»
باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم
به اعتقاد پزشکیان «ما در داخل باید به اقتصاد مقاومتی دقت کنیم و تلاش نماییم که درست مدیریت نماییم، سوخت مان را هدر ندهیم و تلاش نماییم دولت را بزرگ نکنیم، پول چاپ نکنیم و با هم دعوا نکنیم و بعداً وقتی توانستیم با دنیا بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مذاکره نماییم.»
او در قسمت دیگری خاطرنشان کرد که «قیمت گوشت، برنج، ماشین و خانه چقدر است؟ چند بود و چند شده است؟ کاری نکنید که آدم چیزی را که نباید، بگوید. ما زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم و مردم ناراضی هستند و شما می گوئید می ایستیم. شما می توانید بایستید ولی زندگی مردم نمی چرخد. ما می گوئیم که هر کاری باید بکنیم که زندگی مردم بهتر شود. کسی که می گوید رشد هشت درصدی ممکن نیست یعنی نمی خواهد مشکلات را حل کند. شما تمام افرادی که استخدام کرده اید، افراد دور بر خودتان هست و همه کسانی که در سیستم هستند استخدام می شوند و بقیه معطل هستند.»
قائل به پیوستن به FATF و نرمال سازی روابط بانکی ایران با جهان هستم
پزشکیان به مبحث سیاست خارجی اشاره ای کرد و اظهار داشت که «سیاست خارجی من بر اساس واقع بینی است. من قائل به پیوستن به FATF و نرمال سازی روابط بانکی ایران با جهان هستم. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم و برای من مفهوم خنثی سازی تحریم اینست که جوان ایرانی بتواند با کمترین امکانات به یک مشتری در یک کشور محصولات و خدمات خویش را بفروشد و پول خویش را مستقیم در حساب بانکی خود در ایران دریافت کند. برای من سیاست خارجی یعنی ایجاد پیوندهای مختلف و منافع مشترک با همه کشورهای جهان در جهت رشد اقتصادی و توسعه ایران اما در روند دیگری، توسعه در قفس دنبال می شود و ما باید در قفس زندگی نماییم.»

منبع: