یک مقام مسوول خبر داد؛ معافیت های مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای قراردادهای بلندمدت اجاره

به گزارش اجاره، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: انعقاد قراردادهای بلندمدت اجاره مشمول معافیت های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هستند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، یاسر دستمالچیان ضمن اعلام برگزاری جلسه ای با حضور ادارات کل راه و شهرسازی استانهای سراسر کشور، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق اصناف، نماینده سازمان امور مالیاتی و رؤسای اتحادیه های بنگاه های معاملات املاک در ساختمان دادمان به تشریح بعضی از تصمیمات دریافت شده در این جلسه پرداخت.
دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با تکیه بر این که طبق ماده یک قانون ساماندهی بازار املاک و مستغلات معافیت های مالیاتی برای افرادی که قراردادهای خویش را در سامانه خودنویس ثبت می کنند در نظر گرفته شده است، توضیح داد: موجران و مستاجرانی که قراردادهای خویش را در سامانه خودنویس ثبت کنند طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم شامل معافیت مالیاتی می شوند که این مالیات برای مالکان تهرانی واحدهای تا ۱۵۰ متر مربع و برای مالکانی که در سایر مراکز استان ها هستند، واحدهای تا ۲۰۰ مترمربع را شامل می شود.
وی افزود: همینطور مالکانی که متراژ واحدهای مسکونی مورد اجاره آنها بیشتر از ۱۵۰ متر در تهران و بیشتر از ۲۰۰ متر در سایر مراکز استان هاست درصورتیکه قرارداد واحدهای خویش را بلندمدت منعقد کنند برای معاملات ۲ ساله تا ۷۰ درصد و برای معاملات ۳ ساله تا ۱۰۰ درصد مشمول مالیات خواهند شد. همینطور این دسته از مالکان درصورتیکه واحدهای مسکونی خویش را به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر و یا خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و یا سه دهک پایین درآمدی اجاره بدهند مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی می شوند.
الزام بنگاه های معاملات املاک به عقد قراردادهای اجاره با سقف مصوب
دستمالچیان با اشاره به اینکه با عنایت به این که سقف افزایش اجاره بها ابلاغ و بزودی لازم الاجرا می شود، اظهار داشت: طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، بنگاه های معاملات املاک ملزم هستند در قراردادهایی را که می خواهند ثبت کنند سقف افزایش اجاره بها را در نظر بگیرند. موجران توجه داشته باشند درصورتیکه سقف افزایش اجاره بها را رعایت نکنند معافیت های مالیاتی مشمول حال آنها نمی شود و مستأجر تا ۵ سال پس از انعقاد قرارداد حق شکایت از موجر در مرجع صالح را دارد و پس از طی مراحل آن، اضافه دریافت به مستأجر عودت داده می شود و مستأجر سه برابر مبلغ غیرمجاز افزایش اجاره بهای یک ماه، جریمه در حق دولت محکوم می شود.
بنگاه های معاملات املاک مجهز به دستگاه کارت خوان اندروید می شوند
دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از مجهز شدن اتحادیه بنگاه های معاملات املاک به دستگاههای کارت خوان اندروید برای شفافیت در پرداخت ها اطلاع داد و اضافه کرد: یکی از اتحادیه ها، دستگاههای کارت خوان اندروید مطابق ضوابط سازمان امور مالیاتی تنظیم کردند که در پرداخت شفافیت بوجود می آورد. مقرر شد تا سایر رؤسای اتحادیه ها با همکاری سازمان امور مالیاتی در مراکز استان ها و در همکاری با این شرکت این کار را در مراکز استان ها انجام دهند تا در پرداخت مالیات ها تسهیلگری صورت گیرد و بتوانند به سادگی از راه این کارت خوان ها با سازمان امور مالیاتی تعامل برقرار کنند.
به گفته وی، طبق تبصره ۳ ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، املاک و اجاره، حق الزحمه هریک از خدمات مشاوران املاک توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور محاسبه و به صورت خودکار در قراردادها و مبایعه نامه ها ثبت می شود. مشاوران املاک موظف می باشند حق الزحمه را حداکثر تا مبلغ محاسبه شده توسط این سامانه و به وسیله دستگاه کارت خوان متصل به سامانه امور مالیاتی کشور دریافت کنند
* سید محمدرضا خندقی میبدی

منبع: