پزشکیان در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه: لزوم نظارت برخط سازمان برنامه بر نحوه هزینه بودجه دستگاه ها

به گزارش اجاره، رئیس جمهور ضمن بیان این که سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اجرایی کشور است، بر لزوم نظارت برخط سازمان برنامه و بودجه بر نحوه هزینه بودجه دستگاههای اجرایی تاکید نمود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، مسعود پزشکیان بامداد امروز دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نظام اجرایی کشور، سازمان برنامه و بودجه را مغز متفکر نظام اجرایی کشور دانست که در صورت کارآمدی گره گشای مشکلات کشور خواهد بود و در صورت عدم کارآمدی بر مشکلات کشور خواهد افزود.
رئیس جمهور در ادامه با تکیه بر لزوم تحول در روش عملکرد و فعالیت این سازمان، در توصیف چشم انداز کشور اظهار داشت: به دنبال شرایطی هستیم که در آن ایران رتبه برتری در بین کشورهای دیگر کسب کرده، فقر، جهل و تحقیر در جامعه نباشد و آزادگی، شرافت و انسانیت حکمفرما شود و رسیدن به این جایگاه که لیاقت آنرا داریم، مستلزم تغییر نگاه ها و ابتکار در چاره ها است.
پزشکیان عملی نشدن وعده ها و یکسان نبودن قول و عمل مسؤولان را باعث نارضایتی مردم از آنان دانست و خاطرنشان کرد: بنای دولت جدید اینست که اگر توان حل مشکل و مسأله ای در کشور را نداشته باشد، آنرا صادقانه با مردم در بین بگذارد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اگر در کشور عده ای با سختی زندگی می کنند ناشی از عملکردهای نادرست و غلط برخی مدیران است، اضافه کرد: بنده به هیچ وجه در اظهارات و سخنانم در جریان انتخابات به مردم وعده دروغ و تعهد غیرقابل اجرا نداده ام. چون که معتقدم هیچ فریضه ای در نزد خدای متعال از پایبندی به قول و عهد بالاتر نیست و شیرینی صداقت با مردم از رفتار و گفتار منافقانه و دروغگویانه بیشتر است، ازاین رو اگر تعهد و قولی به مردم دادیم باید تا پای جان برای عمل به آن تلاش نماییم.
وی نداشتن دانش کافی برای یافتن چاره مشکلات، کنار زدن افراد توانمند و باانگیزه و عدم صداقت با مردم را از اصلی ترین موانع رفع مشکلات کشور دانست و خطاب به مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، خاطرنشان کرد: معتقدم شما با نگاهی نو و روشی نوین خواهید توانست کشور را متحول کنید و با کار اثربخش و تأثیرگذارتان رضایت مردم را جلب کنید.
پزشکیان با تاکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع در ادارات و دستگاههای اجرایی کشور، اظهار داشت: متأسفانه مردم در شرایط فعلی از نحوه برخوردها در ادارات ما ناراضی هستند و علاوه بر مشکلات اقتصادی که با آن دست به گریبان اند با برخورد نامناسب در ادارات به زخم آنها نمک پاشیده می شود.
رئیس جمهور تأمین رضایت مردم را رسالت اصلی دولت چهاردهم عنوان نمود و اضافه کرد: برای ما مهم آن است که رجوع کننده با رضایت از ادارات ما بیرون برود و اگر خواسته ای خارج از چارچوب های قانونی هم داشت با روی خوش و زبان نرم از او عذرخواهی شود.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، مسعود پزشکیان در قسمت دیگری از سخنان خود در جمع مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بر لزوم نظارت برخط و لحظه ای این سازمان بر نحوه هزینه بودجه دستگاههای مختلف تصریح کرد و اضافه کرد: این سازمان همینطور موظف است متناسب با میزان درآمد کشور بودجه را تدوین و به نیازها بر مبنای اولویت بندی پاسخگو باشد.
رئیس جمهور همینطور بر اهمیت استفاده از نیروهای جوان و نخبه و هم برگزاری دوره های آموزشی منظم برای ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه تاکید نمود.
پزشکیان در انتها ضمن قدردانی از زحمات و خدمات داود منظور رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه و همینطور آرزوی موفقیت برای دکتر پورمحمدی رئیس جدید این سازمان در مسؤولیت جدید و خطیر خود اضافه کرد: امیدواریم این صمیمیت و دوستی در بین مدیران و کارشناسان این مجموعه با رئیس جدید منجر به اعتلای هرچه بیشتر سازمان برنامه و بودجه در جهت رفع مشکلات کشور باشد.
پیش از سخنان رئیس جمهور، داوود منظور رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه امروز برای مدیران و کارشناسان این سازمان به سبب میزبانی از رئیس جمهور روز بزرگ و مبارکی است، اظهار امیدواری کرد سازمان برنامه و بودجه در دوره جدید بتواند بیشتر از گذشته در راهبری و سکان داری توسعه کشور ایفای مسؤولیت کند.
سید حمید پورمحمدی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه هم طی سخنانی در این مراسم با قدردانی از زحمات دکتر منظور، انتخاب این سازمان بعنوان اولین مقصد رئیس جمهور برای برگزاری آئین تکریم و معارفه را نشان دهنده عمق اعتقاد رئیس جمهور به کارشناسان عنوان نمود و اضافه کرد: در طول دولت های جمهوری اسلامی ایران هیچ مسؤولی به اندازه دکتر پزشکیان به امر ارجاع امورات کشور به کارشناسان و همینطور لزوم اصلاح ساختار بودجه تاکید نداشته اند و حضور ایشان در کانون کارشناسان کشور نشانی بر وفای به عهد است.
«اعتماد به بدنه کارشناسان سازمان برنامه و بودجه»، «توجه ویژه به شورای اقتصاد بعنوان قدیمی ترین شورای اقتصادی کشور»، «پرهیز از ایجاد شوراهای موازی برای سازمان برنامه و بودجه» و «حمایت ویژه رئیس جمهور از اولویت بندی های این سازمان برای تخصیص بودجه» همچون درخواست های رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه از رئیس جمهور بود.

منبع: