رئیس جمهور چه کسانی را به عنوان سکاندار اقتصاد به مجلس معرفی کرد؟

اجاره: روز گذشته لیست ۱۹ نفره وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس ارائه شد که از این تعداد، حوزه کاری ۸ نفر مربوط به اقتصاد است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، روز گذشته مسعود پزشکیان رییس جمهور لیست ۱۹ نفره کابینه دولت چهاردهم را به مجلس ارائه نمود.
از ۱۹ عضو کابینه دولت، ۸ گزینه شامل ستار هاشمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالناصر همتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، احمد میدری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه وزارت جهاد کشاورزی، فرزانه صادق مالواجرد وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد اتابک وزارت صنعت، معدن و تجارت، محسن پاک نژاد وزارت نفت و عباس علی آبادی وزارت نیرو مربوط به حوزه اقتصاد هستند.
در ادامه این مطلب بصورت موجز به معرفی این افراد پرداخته ایم.

عبدالناصر همتی: وزیر امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی، رییس پیشین بانک مرکزی در دولت روحانی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم است. او ۶۷ ساله و زاده کبودرآهنگ همدان است. همتی مدرک دکترای اقتصاد دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.
از سوابق مهم همتی باید به ریاست بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه به مدت ۱۵ سال، ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی بانک ملی ایران و ریاست بانک مرکزی ایران در دولت دوازدهم اشاره نمود. همتی در دوره سیزدهم ریاست جمهوری کاندیدا شده بود که با ۲.۵ میلیون رأی موفق به حضور در پاستور نشد.

سید محمد اتابک: وزیر صنعت، معدن و تجارت

سید محمد اتابک که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت معرفی شده چهره چندان شناخته شده ای برای مردم نیست اما اتابک سابقه مدیریت طولانی در عرصه های مختلف صنعتی، معدنی و انرژی دارد. او کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است.
در رزومه کاری اتابک مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیأت مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیأت مدیره شرکت های مختلف همچون سرمایه گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر به چشم می خورد. اتابک که قبل از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود، در آن زمان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو شد. او همین طور دارای سوابقی چون رییس هیأت مدیره انجمن سیمان، رییس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.

محسن پاک نژاد: وزیر نفت

محسن پاک نژاد که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بود، به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شده است. او متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.
نگاهی به سوابق پاک نژاد نشان میدهد که وی در سال ۱۳۷۹ به عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شده بود؛ پاک نژاد همین طور در سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود. وی در سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

فرزانه صادق مالواجرد: وزیر راه و شهرسازی

تنها زن از بین وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است که دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی و سابقه ۲۸ سال فعالیت در این وزارتخانه را دارد. مالواجرد ۴۸ ساله، فرزند شهید، متأهل و دارای یک فرزند است.
در کارنامه کاری مالواجرد، معاونت دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران شهری، معاونت شهرسازی اداره کل مسکن استان همدان و مدیرکلی دفتر معماری و طراحی شهری و بافت های واجد ارزش به چشم می خورد. او همین طور تجربه معاونت دو دولت روحانی و رئیسی را در کارنامه دارد. مالواجرد ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ در زمان وزارت محمد اسلامی به سمت معاون شهرسازی معماری منصوب شده بود که تا دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ یعنی دو سال بعد از شروع فعالیت دولت رئیسی و در دوران وزارت مهرداد بذرپاش ادامه داشت.

غلامرضا نوری قزلجه: وزیر جهاد کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان آباد و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است. وی در دوره های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته و از چهره های برجسته در مجلس محسوب می شود. نوری قزلجه به عنوان یک سیاست مدار اصلاح طلب شناخته می شود. وی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتخابات ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ شرکت کرد و توانست به عنوان نماینده مردم بستان آباد به مجلس راه یابد.
پس از آخر دوره نهم مجلس به عنوان جانشین قائم مقام وزیر کشاورزی منصوب گردید و همزمان مشاور وزیر جهاد کشاورزی وقت بود و بعد از آن به عنوان معاون ارتباطات حوزه ریاست مجلس و عاقبت به عنوان معاون اجرائی علی لاریجانی منصوب گردید و تا شروع دوره یازدهم مجلس در این سمت باقی ماند. نوری قزلجه در دوره های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته است.

احمد میدری: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد میدری به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی گردید. وی متولد ۱۳۴۲ در آبادان دارای دکترای تخصصی اقتصاد است. میدری در دولت یازدهم به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارت کار منصوب گردید. او از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز برعهده گرفت.
میدری قبل تر نماینده مردم آبادان در دوره ششم مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده و در جریان انتخابات سریع چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت.
عباس علی آبادی: وزیر نیرو
عباس علی آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم و وزیر پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم است. وی در سال ۱۳۴۱ در اراک به دنیا آمده. علی آبادی پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد. فارغ التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش طراحی جامدات از دانشگاه های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.
از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی آبادی می توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیریت عامل گروه مپنا اشاره نمود.
سید ستار هاشمی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
سیدستار هاشمی، وزیر پیشنهای وزارت ارتباطات است. وی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شده و تحصیلات خودرا در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به انتها رسانده است.
او در سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۱۳۹۵ به عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در مهرماه سال ۱۳۹۸ با صدور حکمی، ستار هاشمی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات منصوب نمود.
همچنین رییس هیأت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضائیه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

منبع: