رفع ناترازی برق با حمایت صندوق توسعه ملی

اجاره: در نشستی با حضور وزیر نیرو و رییس صندوق توسعه ملی، راهکارهای رفع ناترازی برق و نقش صندوق توسعه ملی در تامین مالی پروژه های نیروگاهی بمنظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور بررسی گردید.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، بنا بر اعلام صندوق توسعه ملی، در جلسه ای مهمی که امروز بامداد در محل صندوق توسعه ملی برگزار گردید، وزیر نیرو و رییس صندوق توسعه ملی، به بررسی موضوع ناترازی برق و چالش های پیش روی سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه تامین نیروگاه ها پرداختند.
در این جلسه، علاوه بر بررسی موانع موجود، پیشنهاداتی برای تسهیل پروسه سرمایه گذاری در عرصه انرژی عنوان شد. یکی از نتایج مهم این جلسه، تصمیم به تشکیل کارگروه ویژه ای برای تامین مالی نیروگاه ها بود که با حضور نمایندگان صندوق توسعه ملی، وزارت نیرو و وزارت اقتصاد بمنظور هماهنگی و همکاری در تامین مالی پروژه های نیروگاهی تشکیل خواهد شد. این کارگروه موظف است راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع موجود در راه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسریع در تامین مالی نیروگاه های جدید را بررسی و اجرائی کند.
یکی دیگر از نتایج کلیدی این جلسه، توافق بر سر اعطای مجوز به نیروگاه هایی بود که از جانب صندوق توسعه ملی تامین مالی می شوند. بر طبق این توافق، وزارت نیرو به این نیروگاه ها اجازه خواهد داد که برق تولیدی خودرا با نرخ بازار به فروش برسانند. این اقدام با هدف ایجاد توجیه اقتصادی بیشتر برای سرمایه گذاران و افزایش درآمد نیروگاه ها صورت می گیرد. این مجوز به نیروگاه ها امکان می دهد که در شرایطی رقابتی و با نرخ هایی که خود تعیین می کنند، برق تولیدی را به مشتریان عرضه کنند.
در این جلسه، وزیر نیرو قول داد که مشکلات مربوط به بازپرداخت مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از نیروگاه ها را با جدیت پیگیری و رفع کند. همین طور در این نشست، گزارشی از طرف صندوق توسعه ملی ارائه شد که در آن به عملکرد صندوق در تامین مالی نیروگاه های موجود و همین طور پیشنهادات این صندوق برای تامین مالی نیروگاه های جدید اشاره شد.
شایان ذکر است صندوق توسعه ملی طی این سال ها، با ظرفیت موجود همیشه تلاش نموده است نقش خودرا در تامین انرژی پایدار کشور ایفا کند. این جلسه با تأکید بر همکاری مستمر میان وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و صندوق توسعه ملی در راستای رفع ناترازی برق و توسعه ظرفیتهای تولید انرژی کشور به انتها رسید.

منبع: