مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی وزارت اقتصاد: کسری بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود

به گزارش اجاره، یک مسئول دولتی اظهار داشت: چیزی که بعنوان کسری بودجه مصطلح شده آن شکاف بین منابع مصوب و محقق شده است که در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۰۰ همت میتوان تخمین زد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، علی افضلی، مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه سیما، با مبحث ناترازی بودجه اظهار نمود: اجرای بودجه و لوازم بودجه به ما کمک می نماید تا بتوانیم در طول سال مسائلی مانند اوراق درون سالی یا بحث سود شرکتهای دولتی بودجه را بهتر مدیریت نماییم.
وی افزود: اگر بودجه به درستی نوشته و اجرا شود یک آئینه تمام نمایی از سیاست های اقتصادی را نشان می دهد؛ مشکلات اقتصادی که ما در حوزه رفاه و انرژی داریم خودش را در چارچوب بودجه نشان داده است و آن کسری بودجه ای که ما داریم با این لوازم قاعدتاً قابل رفع نیست.
افضلی با اشاره به اینکه ابتدا باید مبحث ناترازی بودجه شکافته شود، خاطرنشان کرد: باید دید چرا ناترازی هنگفت وجود دارد و سپس در مورد ابزارهای آن تصمیم گیری کرد یکی از ابزارهای آن نحوه اجرا و مدیریت نقدینگی است.
وی با عنوان این که رقم کسری بودجه را حالا نمی توان اعلام نمود و به شکل قطعی در انتهای سال اعلام می شود، بیان نمود: متوسط کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ از ۳۰۰ همت تا ۸۰۰ همت به قول مسؤلان در سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه است البته این اعداد یک پیشبینی است و عدد دقیقی وجود ندارد.
افضلی اظهار داشت: برای ناترازی و کسری بودجه تعریف حقوقی مشخصی در قانون وجود ندارد چیزی که بعنوان کسری بودجه مصطلح شده آن شکاف بین منابع مصوب و محقق شده است که در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۰۰ همت میتوان تخمین زد.
وی افزود: کسری بودجه در دنیا و خیلی از کشورها وجود دارد اما آن کسری بودجه ای مضمومی است که پیشبینی شده نباشد و روی ناترازی عملیاتی باشد بدین معنا که به ازای هزینه جاری درآمد نداریم؛ اما اگر دولت به شکل فعالانه اوراقی را برای یک هزینه عمرانی منتشر کند، اسم آن می تواند کسری بودجه باشد اما لزوماً کسری بودجه بدی نیست البته در این شرایط در کشور ما این مورد وجود ندارد و اوراق انتشار یافته برای هزینه جاری است بنابراین جزئیات در این تعاریف و این اعداد و ارقام خیلی مهم می باشد.
مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی ۷۰ تا ۸۰ درصد ترکیب هزینه های بودجه را در ارتباط با هزینه های غیرقابل اجتناب دانست و اظهار داشت: در بودجه سهم این هزینه را خیلی بزرگ نمی بینم اما حالا در بودجه ۱۴۰۳ اگر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کل بودجه ما باشد، یک هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان آن مختص به حقوق و دستمزد کارمندان و حدود ۴۰۰ همت آن در ارتباط با کمک به صندوق های بازنشستگی برای حقوق و دستمزد است، پس اینها هزینه های غیرقابل اجتناب است و سهم بزرگی از بودجه ما را دارد.
وی بر کار کردن روی منابع تصریح کرد و اضافه کرد: استعدادی که کشور ما روی مدیریت دارایی ها دارد و همینطور مالیات بعنوان مهم ترین محل تأمین اعتبار بودجه می تواند قرار بگیرد که این را دولت در سالهای اخیر و دولت چهاردهم درحال دنبال کردن آن است و البته با در نظر گرفتن تمام آن ظرافت ها و با عدم فشار آمدن بر اقشار پایین بحث عدالت مالیاتی دنبال شود.
وی به مالیات بر مجموعه درآمد اشاره نمود و اظهار داشت: این مورد می تواند به بودجه بسیار کمک نماید که در دولت قبل به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و در دولت جدید هم در مورد کلیات مالیات بر مجموعه درآمد نگاه مثبتی وجود دارد و اصلاحات آن صورت می گیرد.
افضلی بحث فرابودجه را نشأت گرفته از بحث هدفمندی یارانه ها عنوان نمود و اضافه کرد: ما هزینه هایی داریم که احتمالا می دانیم این هزینه های غیر قابل اجتناب هستند اما در هنگامه بودجه به اشتباه به اندازه دقیق و واقعی در بودجه پبش بینی نمی شود و در طول سال این هزینه ها گریبان ما را می گیرد و مجبور هستیم در مورد آن فکر نماییم.
وی افزود: سال جاری دولت این فکر و برنامه ریزی را دارد که بودجه را به شکل واقعی یکپارچه سازی کند یعنی بودجه عمومی ما از مبحث هدفمندی یارانه ها به شکل مجزا بررسی شود که یکی از صدمه هایی است که در تمام این سال ها سبب شده تا فرابودجه ها یعنی چیزهایی که اصول بودجه را زیرپا می گذارد میان سال مجبور به دنبال تأمین اعتبار آن باشیم. اگر سال جاری دولت بتواند یکپارچه سازی بودجه را انجام دهد و هدفمندی یارانه را از دل بودجه عمومی در آورد گام بزرگ واقعی را انجام داده است.
وی در مورد مولدسازی اظهار داشت: شناسایی اموال خیلی خوب پیشرفته است به صورتی که از ۴۰۰ هزار تعداد اموال شناسایی شده بالغ بر یک میلیون رسیده البته همه این اموال، مازاد نیستند. در مورد مولدسازی نباید به دنبال نقدینگی باشیم بلکه مولدسازی دنبال آن است که اهرمی برای اجرای پروژه های عمرانی کشور باشد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.